» antenner »Antenne Kharchenko til langdistancemodtagelse af DVB-T2

DVB-T2 Antenne med lang rækkevidde


Jeg bifalder alle dem, der ikke er ligeglade med det tekniske og ikke kun, håndarbejde.

Jeg vil gøre opmærksom på en variant af antennen til fjern modtagelse af digital transmission. Der er selvfølgelig ikke noget grundlæggende nyt i mit produkt, men måske er ideen om at kombinere en forstærker med en antenne nyttig for nogen. Kharchenko-antennen tiltrækker primært for sin let at fremstille, god gentagelighed, tilstrækkelig bredbånd, anstændig forstærkning (angivet op til 9dB med en reflektor, men jeg har stadig intet at måle) med små dimensioner. Efter min mening fungerer det bedre end den velkendte "tørretumbler".

Så om de grunde, der fik anledning til at skabe dette værk. I vores by er der selvfølgelig et tårn, med hvilket den første multiplex af "numre" udsendes og lover at inkludere det andet (i to år nu), men jeg vil her og nu, som mange. I den nærliggende by er den anden pakke længe inkluderet, men den accepteres naturligvis ikke på den indendørs antenne og den eksterne uden en forstærker. Jeg havde en sådan antenne i haven, for nylig gav jeg den til en nabo i bytte for materiale, så det var muligt at vise, hvordan jeg gør det.

Produktionen kræver ikke meget mangelfulde materialer, selvom alt kommer ud billigere end fabriksindustrien, for ikke at nævne superannonceret med løftet om at modtage 80 (?) Kanaler (der er nogle, jeg læste om denne fidus).

materialer:
1. Længden på kablet 4x16mm² - 1,5 m.
2. Trådstykket SIP - 1,5-2m.
3. Ark aluminium 1-1,5 mm tyk. 60h200mm. (Jeg skar fra en gammel gryde)
4. Antenneforstærker fra "tørretumbler".
5. Klemmer til fastgørelse af antennen til masten.
6. Silikone tætningsmasse
7. Og selvfølgelig kablet og stikket.
8. En lille loddekasse.
9. M5 skruer (forsænket hoved) med møtrikker og skiver - 2 stk.

instrumenter:
1. Halsaw
2. Saks til metal
3. Bor (jeg brugte manual)
4. Bor 1,5 og 5 mm.
5. Arkiver personlig eller flad fil.

Først og fremmest tæller vi vores antenne. Ikke særlig generende tog jeg dataene om frekvenserne af interesse for mig fra. I min by er det 602 MHz (37 kanal) den første pakke og 770 MHz (58 kanal) den lovede anden. Jeg er interesseret i dataene fra naboerne -546 MHz (30 kanal), den første og 498 MHz (24 kanal) fra de andre multiplexer, så jeg opretter en antenne på dem. De opnåede frekvenser eller snarere gennemsnitsfrekvensen blev erstattet i online-regnemaskinen fra og modtog de krævede størrelser.

I det næste trin forbereder vi materialet - strip kablet

og SIP til bare tråd.

Vi trækker et stykke aluminiumsark ud af en gammel gryde.

Fra kabelkernen 16 mm² (ø5,1 mm) med tang bøjes vi de “otte” antenner.

Vi foretager overlapningen mellem G8-krydset og slib halvdelen af ​​diameteren af ​​med en fil.

Forbindelsespunkter bores ø1,5 mm til nitter.

Vi nitter til krydset mellem kabelstrimlerne af aluminium med en bredde på 7 mm, en længde på 50 (med en margin).

Vi bøjer strimlerne på en sådan måde, at forstærkeren kan fastgøres til dem med skruer.

I strimlerne borer vi huller ø5mm til skruerne, der fastgør forstærkeren groft set på plads ved hjælp af selve forstærkeren som en skabelon, idet vi holder en afstand på 10 mm (eller hvad der er beregnet) mellem pladerne. Forsænk huller til en diameter på 7 mm (diameter på forsænket skruehoved).

Det næste trin kalder jeg et hån mod forstærkeren.

Forstærkeren i dette design er ikke en luksus, men et middel til at skubbe et svagt signal gennem kablet, hvor det ville dæmpe på den første meter, til modtageren.

Da han ikke passede ind i koblingsboksen med hensyn til dimensioner, og det var nødvendigt at indsætte det, var hans kanter og standardkabelfastgørelsen simpelthen barbarisk - metal saks - skåret i den ønskede størrelse, og der blev boret et hul i midten af ​​brættet for den selvskærende skrue. Forstærkerens vitale organer blev ikke påvirket under denne udførelse.

Antennreflektoren fremstilles også i henhold til online beregninger. Rammerne er bøjet fra den samme kabelkerne som antennen. Den store ramme er buet i reflektorens designmål, og den lille er designet til at fastgøre antennen til masten, konsollerne (metalisolatorer) på antennepladen og i øvrigt for at øge gitterets stivhed.

Rammerne er forbundet med en strimmel aluminium efterfulgt af krympning med en tang.

Vi får følgende konstruktion:

Gitteret er lavet af enkelt SIP-ledninger, der skiftevis vikles rundt på rammens langsider i trin på 10 mm.

For at opretholde gitterhøjden og -størrelsen (for at stramme refleksens sider i timeglasset) anbefaler jeg at lave en skabelon fra en 10 mm skinne ved at save det i udskæringer til rammer i størrelse. Ved et eller andet mirakel bevarede jeg den gamle skabelon (tjente som foring til kommoden i to år), så jeg viser ikke, hvordan man gør det, og så det er klart.

Som et resultat ser reflektoren sådan ud:

Minder om en køleskabsgrill.
Generelt kan du naturligvis undvære en reflektor, men i mit tilfælde var det ikke kun nødvendigt at øge signalet fra den fjerne station, men at svække signalet fra den næste, selvom en ekstra forstærkning (efter min mening et forkert udtryk for antennen, retningskoefficienten er mere korrekt) ikke ville skade.

Antennen og reflektorforbindelsen er lavet af aluminiumbeslag ("metalisolatorer").

Alle tilslutninger i ét stykke er lavet på nitter lavet af en enkelt SIP-kerne.

I fraværet (alt det overskydende er allerede afskåret og forseglet) af standardmonteringen, loddes det simpelthen til forstærkerpladen.

Derefter skjuler vi forstærkeren i en koblingsboks, og på grund af svære vejrforhold belægger vi alle samlinger og huller med silikoneforsegling.

Vi nitter antennearket gennem beslagene til reflektoren, og vi får det færdige produkt:

Det giver ikke mening at vise installationen og azimutjusteringen, jeg viser resultatet af mine bevægelser i menuen til modtagerindstillinger:
Først og fremmest skal du tænde for antennestrømmen, da modtageren har en sådan funktion.

I indstillingsmenuen går vi ind i den manuelle søgning efter kanaler, indstiller den kanal, vi har brug for, og i lavere skala (signalkvalitet) indstiller vi antennen til azimuth. Lad mig minde dig om, at jeg har brug for 24. og 30. kanal.


Nå, Gud selv beordrede at kontrollere signalet fra vores tårn:

Nu tænder vi for automatisk søgning på modtageren og ser på hvilke programmer den vil fange os:
Først fangede han mig den anden multiplex af det fjerne tårn, det er nøjagtigt hvad alt var op til.

De følgende to pakker er næsten identiske, de adskiller sig kun i nyhedsprogrammer på forskellige områder.

Som et resultat har vi 30 kanaler, hvoraf 10 gentages.

Ja, jeg glemte at angive afstandene til senderne.Hvis du tror, ​​at oplysningerne fra det interaktive kort TsETV, så langt ind i en lige linje 21 km., Og til vores kun 4 km. Højdevinklen mellem dem er 74 °.

Ved fremstilling af antennen blev ingen forstærker alvorligt skadet.
8.6
9
8.8

Tilføj en kommentar

    • smilesmilxaxaokdontknowyahoonea
      bossscratchnarrejaja-jaaggressivhemmelighed
      undskylddansdance2dance3benådninghjælpdrikkevarer
      stop-vennergodgoodgoodfløjtedånetunge
      røgklappecrayerklærerspottendedon-t_mentiondownloade
      hedeirefullaugh1mdamødemoskingnegativ
      not_ipopcornstraffelæseskræmmeforskrækkelsersøg
      hånethank_youdetteto_clueumnikakutenig
      dårligbeeeblack_eyeblum3blushpralekedsomhed
      censureretpleasantrysecret2truesejryusun_bespectacled
      SHOKRespektlolprevedvelkommenkrutoyya_za
      ya_dobryihjælperenne_huliganne_othodiFludforbudtæt
38 kommentar
Forfatteren
Hvad er det interessant, at Unified State Examination er skyldig, hvis enheden og sorterne af antenner ikke passerer gennem skolens læseplan, især da jeg var skoledreng om et udyr som Unified State Examination? Jeg lærte, at dette er en zigzag-antenne fra artiklen "Simple Antenna and DMV Converter" i tidsskriftet "Radio", og jeg havde ingen grund og ingen tillid til redaktørerne for den respekterede publikation. Hvad angår den indførte støj, betyder det ikke for "cifrene", at den ekstra 3-5 dB betyder noget, der er to skalaer i tv-indstillingerne: signalstyrke og kvalitet, så efter 50% af signalstyrken er forskellen i billed- og lydkvalitet ikke mærkbar. Det ser ud til, at du virkelig er "ude af emne" "" tal ".
Med udgangspunkt i din kommentar har du en dårlig idé om forskellen mellem analogt og digitalt tv, og hvis støjen er kritisk for førstnævnte i form af krusninger og sne, så er signalets styrke vigtig for sidstnævnte, ADC selv filtrerer ud støjen. Dette er, hvordan man sammenligner lyd fra ridser på en grammofonoptagelse og en cd.
emote
Ja, eksamen er skylden. Din forstærker står for at forstærke støj. Modstanden for to parallelt forbundne rammer 120/2 = 60ohm uden reflektor med det vil være mindre. Det fungerer normalt på både 75 og 50 ohm kabel. Antenne Kharchenko en slags loop antenner til zigzag antenner, det er for langt på grund af den forkerte klassificering af loop antenner i USSR. Forbind forstærkere som SWA korrekt ved hjælp af en redone-afbalancerende SHPTU 1: 1 ændringsminimum. For eksempel http://vk6ysf.com/balun_1-1.htm. Og alt vil være vidunderligt.
Forfatteren
Her skrev jeg allerede om forskellen mellem de købte og håndværksantenner, jeg vil gentage betydningen igen: du kan købe alt, gøre det mere interessant for dig selv.
21 km, er det en langdistance modtagelse? I landet er der en købt log-periodisk med 555 forstærker. 62 km, 3 år, ingen klager. Desuden står det under et skifertag, så fra gaden og antennen ikke er synlig. Kharchenko gjorde det samme, kunne ikke lide det. Med den samme forstærker fungerer det værre.
En biquadrat er en loop-antenne med en firkantet reflektor. Her er en zigzag-antenne
Jeg har allerede påpeget det her, det er nytteløst! smile
En biquadrat er en loop-antenne med en firkantet reflektor. Her er en zigzag-antenne.
Jeg har lavet sådanne antenner siden fremkomsten af ​​digitalt tv. Først gjorde jeg dobbelt (4 firkanter) med en forstærker, så gerne, med dig med en forstærker. Nu er det kun to stykker 4-6 mm ledning, 50 cm lang, firkantet eller rund, plus et dråbekabel. Med et ustabilt signal tilføjer jeg en reflektor i form af en metalplade eller gitter, 15-20 procent stikker ud over det aktive lærred i en afstand af 7-9 cm. Forstærkeren (efter min mening) skærer frekvenserne, introducerer forvrængninger, udover den statiske (ikke kun under tordenvejr) slår den ganske ofte ud. Et par ord om indstilling af antennen. I vores region er den første multiplex - 24 kanal, den anden - 57 kanal! Hvilken indstilling !!! Det er sjovt, når folk køber en bølgekanal, al dens værdighed ved finjustering til resonansfrekvensen. Dette var sandt, når der var 2 tv-kanaler.
Forfatteren
Selvfølgelig kan du lodde, men jeg ville vise, hvordan alt er lavet af improviserede materialer, så jeg kan gentage det. Men ikke alle finder lodde og flux til aluminium, og de vil endda tro, at det ikke fungerer uden lodning.
Godt klaret! Jeg svejste alle aluminiumsforbindelser med aluminiums loddemetode.
Jeg er bange for, at du måske ikke kan lide det, hvis du
hvem han vil, ringer han

Om terminologiens korrekthed her (og ikke kun her) er mange kopier brudt! smile
Citat: Korolev
"nul potentielt punkt"!

Eller et doughnutshul. . den, der vil, kalder det det. Bagelen i sig selv er et trukket "nul", og midten er et "punkt med nulpotentiale". .
Vær altid nul
Faktisk, hvis vi taler om antenner, så ikke et "nul", men et "punkt med nulpotentiale"! smile
På de punkter, hvor forfatteren forbinder antennen til reflektoren - vil ALTID være "nul" - og helt i fig. End at forbinde - med en dielektriker eller leder. Dette kan ses med det blotte øje - en firkant, i det ene hjørne det "maksimale" - hvor kablet er forbundet, og gennem diagonalen - der skal være et "nul" - det er fffso. .
Forfatteren
Absolut ikke berørt, flere detaljer her:

For at danne antennemønsteret er det nødvendigt, at dens elementer fases og fordeles i forhold til hinanden i bestemte afstande. I tilfælde af konventionelle vibratorarrays, hvor hver vibrator, der kommer ind i arrayet, er derudover vanskeligheder med at matche materen, især i et vist frekvensområde.

På grund af det særegne design er det zigzag-stof, der har et par prikker (a - a), som feederen er direkte forbundet med.

På punkterne (n - n) er der ingen brud på antennearkets ledere, derfor er der altid en aktuel antinode (henholdsvis nulspænding), uanset bølgelængden. Denne omstændighed tillader dispensering med en speciel afbalanceringsindretning, når den drives af et koaksialkabel (kablet føres gennem et punkt med nulpotentiale) og får antennebåndet til at være i afstand, da halvbølgesektionerne af ledere i området med punkter (n - n) altid har den samme strømretning, det vil sige de er i samme retning fase. [/ quote] Derudover har et linjesegment med en kvart bølgelængde en bølgeimpedans tæt på uendelig.
Khatul Madan "Forbindelsen af ​​antennen til reflektoren er lavet af aluminiumbeslag (" metalisolatorer ")."
Hvorfor ikke plast, påvirker dette modtagelseskvaliteten?
Forfatteren
Og i den polske afmåling er ikke den samme forstærker det værd? Sammenlign nu dimensionerne og omkostningerne ved fabriks- og hjemmelavede antenner. Selvfølgelig kan du købe alt, som Rockefeller plejede at sige - at du ikke kan købe for penge, du kan købe for store penge, men det handler ikke om det, jeg gør faktisk mit håndværk, så hjernerne ikke flyder med fedt, selvom jeg har råd til det hele køb eller bestil at gøre.
Enkel polsk decimering - dette er simpelt kinesisk decimering, og indisk og "Zeisk" og endda "schweizisk" - jeg foreslår at være opmærksom på omkostningerne. Antennen beskrevet i opus er lavet af "lort" og er derfor praktisk taget fri. Længe lever den indenlandske producent, og desuden - "selvstændig" !!!! Har du nogensinde spekuleret på - hvorfor den sædvanlige "sommerfugl" - beskrevet i opus - ikke produceres af store virksomheder, og den praktisk taget ikke er på markedet? - dets omkostninger. Det, omkostningerne - er næsten nul i masseproduktion. Hvad der ikke er rentabelt for store "spillere". .
21 km fangster og enkel polsk decimering
Citat: Oldman
den største gevinst gives af forstærkeren selv,
Forstærkeren er hovedsageligt designet til at kompensere for kabeltab, modtagelseskvaliteten med den rigtige antenne er næsten uafhængig af den.
Forfatteren
“Bølgekanalen” er for lunefuld antenne, med en stigning i antallet af instruktører bliver opsætningen mere kompliceret, og det er også smalbånd. Hvis vi skal lave en meget retningsbestemt antenne, er den log-periodisk, praktisk talt ikke underordnet "bølgekanalen".
Denne type antenne, der kaldes i en fart, den største gevinst gives af forstærkeren selv, som skal vælges inden for et område, og til langdistancemodtagelse har du brug for en antenne såsom en bølgekanal!
Forfatteren
hvad man end må sige, længere end 25 km fra en af ​​dem fungerer det ikke
Dette er tilfældet, hvis på samme linje. Og hvis bosættelsen er i midten af ​​den (relative) ligesidede trekant?
Citat: Khatul Madan
Se på kortet over centralvarmenettet i Tver-regionen, der er virkelig "bjørnevinkler", hvor 40-50 km til tårnene.

Forvirr ikke - en afstand på 40-50 km MELLEM tårnene, og hvad man end må sige - længere end 25 km fra en af ​​dem kan du ikke komme på nogen måde, medmindre du går op i rummet. Når vi bevæger os væk fra det ene, nærmer vi os det andet. .Og de skulle tjene fulde penge i slutningen af ​​2018 - TV-folket har stadig tid, og ikke alle tårne ​​fungerer stadig.
Forfatteren
. I Moskva fungerer en antenne med et meterkabel perfekt på 6. sal, 15 km til Ostankino,
Der er ikke tale om Moskva og regionen, der er kun Ostankino, der dækker 50 km i en radius. med en mulig modtagelse "på neglen", og selv i byen selv, vil reflekterede signaler alene være nok.
Det er bedre at reducere kabellængden end at sætte en forstærker.
Det er rigtigt, radioamatører har ordsprog, "Den bedste forstærker er antennen", da det også er rigtigt, at signalet dæmper jo stærkere, jo højere frekvens. Og det er også rigtigt, at modtagelsesforholdene afhænger af terrænet og sommetider er det nok til at hæve antennen med 3 -4 meter for at have en sikker modtagelse.
Netværket af tårne ​​er sådan, at der i det centrale Rusland ikke er mere end 20 km til tårnet, og alle tårne ​​har en senderkraft i størrelsesordenen 10 kW - så pålidelig modtagelse af numrene på sommerfuglantennen er garanteret næsten overalt, selv hvor det analoge UHF-signal aldrig er blevet modtaget .
Se på DTEC-kortet i Tver-regionen, der er virkelig "bjørnevinkler", hvor op til tårne ​​40-50 km., Og hvis meterområdet på en eller anden måde kom vej, så har UHF ingen chance, og modtagelsen sker hovedsageligt af satellitter.
Han lavede en sådan antenne for længe siden og eksperimenterede lidt. Det viste sig, at digitale kanaler er meget følsomme over for længden af ​​dropkablet. Med en længde på mere end 3 meter - forsvinder det digitale signal helt, men det analoge signal accepteres. Derfor deler jeg mine resultater. Jeg placerer antennen ved siden af ​​tv'et - dimensionerne tillader også, at kabellængden er lidt mindre end en meter, Azimuth-justering - antennen er tilsluttet som en normal UHF til den tilsvarende tv-stikkontakt, og den tilsvarende (nærmeste frekvens) analoge kanal er indstillet. Dernæst skal du bare "skifte til" nummeret "og tænde for automatisk indstilling. Jeg synes, det er bedre at reducere kabellængden end at installere en forstærker. I Moskva fungerer en antenne med et meterkabel fint på 6. sal, 15 km til Ostankino, tårnet er lukket ved siden af ​​9 i en dacha 60 km fra Moskva - den modtager også lokale tårne ​​og endda Ostankino. Selv i Oka-oversvømmelsespladen, i "bjørnens hjørne" - som Paustovsky udtrykker det - fungerer denne Prioksky-reserve 300 km øst for Moskva perfekt uden reflekser og forstærkere. sådan at mere end 2 i det centrale Rusland 0 km til tårnet sker ikke, og alle tårne ​​har senderkraft i størrelsesordenen 10 kW - så pålidelig modtagelse af numrene på sommerfuglantennen er garanteret næsten overalt, også hvor det analoge UHF-signal aldrig er blevet modtaget.
Her har jeg op til 50 km til en kraftfuld sender, men inden for syne og til en anden (lokal) 8 km, men lukket af bygninger og terræn.
Vinklen er ca. 90 grader. Og kanalerne (frekvenser) er en.Jeg går langt, men ved solopgang begynder modtagelsen at mislykkes, så normaliseres alt
Bi-Loop antenne med SWA forstærker.
Citat: Khatul Madan
For en figur er det svært at bestemme med øjet - signalet er enten der eller ej.

I kanalindstillingerne kan du se, om tv'et tillader det.
Åbn i det mindste brættet. og kabelkanter. Forsegl derefter - tæt ikke, og kablet "pumper" fugt
Kanterne på kablet skal også lakkeres.
IMHO.
Forfatteren
Jeg lavede allerede denne antenne “over toppen”, endda refleksskabelonen forblev, før jeg havde forsøgt at fjerne transformeren helt og indstille RG-6-kablet - jeg så ikke forskellen. For en figur er det svært at bestemme med øjet - signalet er enten der eller ej. Måske på længere afstande betyder det noget. Jeg har generelt et kabel på 50 ohm, en længde på 8 m. Men allerede testet, på trods af alle de tab, det virker, holdt jeg bare tavse om dette “jamb” i troen på, at et 50 ohm kabel ikke er meget almindeligt.
Kabel er ønskeligt RK-75. Og du kan føre det lige ud af kassen bag bjælkerne (reflektor).
I den anvendte forstærker (SWA-555) er der en trans med input i input. 300 ohm. Derfor er det ønskeligt at udføre antennedesignet med en tilnærmelse på 300 ohm. Selvom en selvfølgelig en kraftfuld forstærker "skubber igennem" - vil den forstærke og ikke koordineres til slutningen.
Lydarbejde, fornuftig beskrivelse, jeg vil ikke spørge om kablet!
Forfatteren
Forresten, silikonrøret er næsten helt væk, alligevel, når alt kommer til alt, vil den åbne tørre ud.
Forfatteren
Så jeg endelig pumpede det i silikone først efter kontrol. Billedet viser bare hvad der skal gøres.
Ved hærdning kan epoxyen revne enhver del af. Men hvad jeg virkelig ville gøre anderledes, var at konfigurere til tætning, ikke efter.
Forfatteren
Det var ikke ved hånden, og så var epoxyen for flydende, så ville det være nødvendigt at belægge hele lodningen med plasticin. Nå, jeg skubbede tætningsmassen der af hele mit hjerte, så designet er allerede uadskilleligt.
Fremragende biquadrat-ydeevne. Det eneste, jeg ville gøre, var at oversvømme hele brættet med epoxy.

Vi råder dig til at læse:

Giv den til smartphonen ...