Jeg bifalder alle dem, der ikke er ligeglade med det tekniske og ikke kun, håndarbejde.
Jeg vil gøre opmærksom på en variant af antennen til fjern modtagelse af digital transmission. Der er selvfølgelig ikke noget grundlæggende nyt i mit produkt, men måske er ideen om at kombinere en forstærker med en antenne nyttig for nogen. Kharchenko-antennen tiltrækker primært for sin let at fremstille, god gentagelighed, tilstrækkelig bredbånd, anstændig forstærkning (angivet op til 9dB med en reflektor, men jeg har stadig intet at måle) med små dimensioner. Efter min mening fungerer det bedre end den velkendte "tørretumbler".
Så om de grunde, der fik anledning til at skabe dette værk. I vores by er der selvfølgelig et tårn, med hvilket den første multiplex af "numre" udsendes og lover at inkludere det andet (i to år nu), men jeg vil her og nu, som mange. I den nærliggende by er den anden pakke længe inkluderet, men den accepteres naturligvis ikke på den indendørs antenne og den eksterne uden en forstærker. Jeg havde en sådan antenne i haven, for nylig gav jeg den til en nabo i bytte for materiale, så det var muligt at vise, hvordan jeg gør det.
Produktionen kræver ikke meget mangelfulde materialer, selvom alt kommer ud billigere end fabriksindustrien, for ikke at nævne superannonceret med løftet om at modtage 80 (?) Kanaler (der er nogle, jeg læste om denne fidus).
materialer:
1. Længden på kablet 4x16mm² - 1,5 m.
2. Trådstykket SIP - 1,5-2m.
3. Ark aluminium 1-1,5 mm tyk. 60h200mm. (Jeg skar fra en gammel gryde)
4. Antenneforstærker fra "tørretumbler".
5. Klemmer til fastgørelse af antennen til masten.
6. Silikone tætningsmasse
7. Og selvfølgelig kablet og stikket.
8. En lille loddekasse.
9. M5 skruer (forsænket hoved) med møtrikker og skiver - 2 stk.
instrumenter:
1. Halsaw
2. Saks til metal
3. Bor (jeg brugte manual)
4. Bor 1,5 og 5 mm.
5. Arkiver personlig eller flad fil.
Først og fremmest tæller vi vores antenne. Ikke særlig generende tog jeg dataene om frekvenserne af interesse for mig fra. I min by er det 602 MHz (37 kanal) den første pakke og 770 MHz (58 kanal) den lovede anden. Jeg er interesseret i dataene fra naboerne -546 MHz (30 kanal), den første og 498 MHz (24 kanal) fra de andre multiplexer, så jeg opretter en antenne på dem. De opnåede frekvenser eller snarere gennemsnitsfrekvensen blev erstattet i online-regnemaskinen fra og modtog de krævede størrelser.
I det næste trin forbereder vi materialet - strip kablet
og SIP til bare tråd.
Vi trækker et stykke aluminiumsark ud af en gammel gryde.
Fra kabelkernen 16 mm² (ø5,1 mm) med tang bøjes vi de “otte” antenner.
Vi foretager overlapningen mellem G8-krydset og slib halvdelen af diameteren af med en fil.
Forbindelsespunkter bores ø1,5 mm til nitter.
Vi nitter til krydset mellem kabelstrimlerne af aluminium med en bredde på 7 mm, en længde på 50 (med en margin).
Vi bøjer strimlerne på en sådan måde, at forstærkeren kan fastgøres til dem med skruer.
I strimlerne borer vi huller ø5mm til skruerne, der fastgør forstærkeren groft set på plads ved hjælp af selve forstærkeren som en skabelon, idet vi holder en afstand på 10 mm (eller hvad der er beregnet) mellem pladerne. Forsænk huller til en diameter på 7 mm (diameter på forsænket skruehoved).
Det næste trin kalder jeg et hån mod forstærkeren.
Forstærkeren i dette design er ikke en luksus, men et middel til at skubbe et svagt signal gennem kablet, hvor det ville dæmpe på den første meter, til modtageren.
Da han ikke passede ind i koblingsboksen med hensyn til dimensioner, og det var nødvendigt at indsætte det, var hans kanter og standardkabelfastgørelsen simpelthen barbarisk - metal saks - skåret i den ønskede størrelse, og der blev boret et hul i midten af brættet for den selvskærende skrue. Forstærkerens vitale organer blev ikke påvirket under denne udførelse.
Antennreflektoren fremstilles også i henhold til online beregninger. Rammerne er bøjet fra den samme kabelkerne som antennen. Den store ramme er buet i reflektorens designmål, og den lille er designet til at fastgøre antennen til masten, konsollerne (metalisolatorer) på antennepladen og i øvrigt for at øge gitterets stivhed.
Rammerne er forbundet med en strimmel aluminium efterfulgt af krympning med en tang.
Vi får følgende konstruktion:
Gitteret er lavet af enkelt SIP-ledninger, der skiftevis vikles rundt på rammens langsider i trin på 10 mm.
For at opretholde gitterhøjden og -størrelsen (for at stramme refleksens sider i timeglasset) anbefaler jeg at lave en skabelon fra en 10 mm skinne ved at save det i udskæringer til rammer i størrelse. Ved et eller andet mirakel bevarede jeg den gamle skabelon (tjente som foring til kommoden i to år), så jeg viser ikke, hvordan man gør det, og så det er klart.
Som et resultat ser reflektoren sådan ud:
Minder om en køleskabsgrill.
Generelt kan du naturligvis undvære en reflektor, men i mit tilfælde var det ikke kun nødvendigt at øge signalet fra den fjerne station, men at svække signalet fra den næste, selvom en ekstra forstærkning (efter min mening et forkert udtryk for antennen, retningskoefficienten er mere korrekt) ikke ville skade.
Antennen og reflektorforbindelsen er lavet af aluminiumbeslag ("metalisolatorer").
Alle tilslutninger i ét stykke er lavet på nitter lavet af en enkelt SIP-kerne.
I fraværet (alt det overskydende er allerede afskåret og forseglet) af standardmonteringen, loddes det simpelthen til forstærkerpladen.
Derefter skjuler vi forstærkeren i en koblingsboks, og på grund af svære vejrforhold belægger vi alle samlinger og huller med silikoneforsegling.
Vi nitter antennearket gennem beslagene til reflektoren, og vi får det færdige produkt:
Det giver ikke mening at vise installationen og azimutjusteringen, jeg viser resultatet af mine bevægelser i menuen til modtagerindstillinger:
Først og fremmest skal du tænde for antennestrømmen, da modtageren har en sådan funktion.
I indstillingsmenuen går vi ind i den manuelle søgning efter kanaler, indstiller den kanal, vi har brug for, og i lavere skala (signalkvalitet) indstiller vi antennen til azimuth. Lad mig minde dig om, at jeg har brug for 24. og 30. kanal.
Nå, Gud selv beordrede at kontrollere signalet fra vores tårn:
Nu tænder vi for automatisk søgning på modtageren og ser på hvilke programmer den vil fange os:
Først fangede han mig den anden multiplex af det fjerne tårn, det er nøjagtigt hvad alt var op til.
De følgende to pakker er næsten identiske, de adskiller sig kun i nyhedsprogrammer på forskellige områder.
Som et resultat har vi 30 kanaler, hvoraf 10 gentages.
Ja, jeg glemte at angive afstandene til senderne.Hvis du tror, at oplysningerne fra det interaktive kort TsETV, så langt ind i en lige linje 21 km., Og til vores kun 4 km. Højdevinklen mellem dem er 74 °.
Ved fremstilling af antennen blev ingen forstærker alvorligt skadet.